Het mineraal tegen stress

Magnesium is een belangrijk mineraal, komt in verschillende bladen naar voren, zoals in de Libelle van week 18-24 april 2019. Magnesium heeft een gunstige invloed op het spierenstelsel en zenuwstelsel. Het draagt bij aan een betere geestelijke balans. Ook de concentratie zou verbeteren onder invloed van dit mineraal. Extra magnesium lijkt bovendien een positieve rol te spelen bij lichte depressies.

Bij een gezond voedingspatroon zal er niet snel een tekort van magnesium ontstaan. Bij veel stress en/of hoge fysieke belasting c.q. sport kan dit wel gebeuren. We verbruiken dan namelijk meer. En…. ook bij ontstaan van tekort van magnesium heeft alcoholgebruik een negatieve invloed, namelijk op de opname van magnesium, drink dus niet of met mate. Ook beter voor je slaapkwaliteit (zie blog toewerken naar optimale slaap). Magnesiumtekort veroorzaakt vervolgens ook stress, en bij veel stress zou er eerder magnesiumtekort ontstaan.

Allerlei klachten worden aangegeven ten gevolge van dit tekort. Spierkrampen, lusteloosheid, migraine, menstruatiepijn, geprikkeldheid, nervositeit, en bij langdurig tekort aan magnesium: vermoeidheid, angst- en depressieve klachten en hartkloppingen. Slaapproblemen heb ik ook horen noemen.

Eet spinazie, groene bladgroente, brood, sojabonen, vezels, pinda’s en noten, stukje pure chocolade om voldoende binnen te krijgen. Ook melk levert ons magnesium. Via voeding kunnen we magnesium binnen krijgen. Denk groen is het advies van de experts. En ook ons kraanwater bevat veel magnesium.

Mocht je willen onderzoeken of je genoemde klachten bij jezelf kunt verminderen, slik dan eens naast je gezonde voeding, het supplement magnesium. Verkrijgbaar bij de natuurwinkel of drogist of internet. Vaak in combinatie met calcium, en/of vitamine D, B12.

Word je eigen expert: weet waar je wel bij vaart en wat je goed doet, ga dat herkennen, en krijg meer grip.

De ADH (Algemene Dagelijkse Hoeveelheid) is bij mannen (19-50 jaar) 300-350 mg per dag en bij vrouwen van deze leeftijd 250-300 mg per dag. Let hierop zodat je voldoende/genoeg binnen krijgt. Niet te veel en niet te weinig.

Succes met verbeteren van je gezondheid en je balans!

18 april 2019

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter